“In een breed uitgesponnen, uitstekend gedocumenteerd epos […] schets Hammad het ontstaan van een politiek, maatschappelijk en menselijk drama dat nog heel lang actueel zal blijven.” - de Volkskrant
Na een dramatisch verlopen affaire met een toneelregisseur besluit actrice Sonia Nasir haar oudere zus Haneen op te zoeken in Haifa. De zussen brachten daar elke zomer daar door toen ze klein waren, maar Sonia is er niet meer geweest sinds de tweede intifada en de dood van haar grootouders. Terwijl Haneen naar Haifa verhuisde en aan de universiteit van Tel Aviv ging lesgeven, richtte Sonia zich in Londen op haar acteerwerk. Haar band met Palestina blijkt bij haar terugkeer broos: al het land zit haar in het bloed, alles voelt als nieuw.
Bij Haneen ontmoet Sonia de charismatische regisseur Mariam en voordat ze er erg in heeft, heeft ze ermee ingestemd om mee te werken aan een uitvoering van Hamlet op de Westelijke Jordaanoever. Sonia brengt steeds meer tijd door in Ramallah en repeteert het in het Arabisch vertaalde toneelstuk met een toneelgezelschap dat ondanks de onderlinge rivaliteit Shakespeare wil uitvoeren aan deze kant van de muur. Naarmate de première nadert wordt duidelijk hoeveel obstakels de Palestijnse acteurs moeten overwinnen.
Te midden van dit alles vervaagt het oude leven van Sonia en dat biedt haar de mogelijkheid om zichzelf opnieuw uit te vinden in het land van haar voorouders.
Geest komt op van Isabella Hammad is een meesterlijke roman over identiteit, familiebanden en verzet in de Palestijnse gebieden.
“Het debuut van de Britse schrijver Isabella Hammad is een voldragen drama over identiteit, vol briljante inzichten.” - vier ballen, Bas Heijne in NRC
“Hammads schrijftstijl is prettig, kalm en overwogen. Oordeel: indrukwekkende, urgente roman” Trouw
“Het zou niet moeilijk zijn de tegenstelling dik aan te zetten: superieure Fransen die verdwaalde Arabier een lesje Europese beschaving geven. Maar Hammad is veel te subtiel om in die val te lopen. Hoewel dit tot op zekere hoogte wel degelijk een politieke roman is, omzeilt ze alle clichés die op de loer liggen. VPRO-gids
“een baanbrekende boek dat de meesterwerken van Orhan Pamuk in herinnering roept. Een boek dat je leven verrijkt. ” - De Limburger Courant
'Schijnbaar moeiteloos vloeide er een pracht van een historische roman uit haar pen.'- De Morgen
'Een talentvol schrijver.' - The Observer
“In een breed uitgesponnen, uitstekend gedocumenteerd epos […] schets Hammad het ontstaan van een politiek, maatschappelijk en menselijk drama dat nog heel lang actueel zal blijven.” - de Volkskrant
Na een dramatisch verlopen affaire met een toneelregisseur besluit actrice Sonia Nasir haar oudere zus Haneen op te zoeken in Haifa. De zussen brachten daar elke zomer daar door toen ze klein waren, maar Sonia is er niet meer geweest sinds de tweede intifada en de dood van haar grootouders. Terwijl Haneen naar Haifa verhuisde en aan de universiteit van Tel Aviv ging lesgeven, richtte Sonia zich in Londen op haar acteerwerk. Haar band met Palestina blijkt bij haar terugkeer broos: al het land zit haar in het bloed, alles voelt als nieuw.
Bij Haneen ontmoet Sonia de charismatische regisseur Mariam en voordat ze er erg in heeft, heeft ze ermee ingestemd om mee te werken aan een uitvoering van Hamlet op de Westelijke Jordaanoever. Sonia brengt steeds meer tijd door in Ramallah en repeteert het in het Arabisch vertaalde toneelstuk met een toneelgezelschap dat ondanks de onderlinge rivaliteit Shakespeare wil uitvoeren aan deze kant van de muur. Naarmate de première nadert wordt duidelijk hoeveel obstakels de Palestijnse acteurs moeten overwinnen.
Te midden van dit alles vervaagt het oude leven van Sonia en dat biedt haar de mogelijkheid om zichzelf opnieuw uit te vinden in het land van haar voorouders.
Geest komt op van Isabella Hammad is een meesterlijke roman over identiteit, familiebanden en verzet in de Palestijnse gebieden.
“Het debuut van de Britse schrijver Isabella Hammad is een voldragen drama over identiteit, vol briljante inzichten.” - vier ballen, Bas Heijne in NRC
“Hammads schrijftstijl is prettig, kalm en overwogen. Oordeel: indrukwekkende, urgente roman” Trouw
“Het zou niet moeilijk zijn de tegenstelling dik aan te zetten: superieure Fransen die verdwaalde Arabier een lesje Europese beschaving geven. Maar Hammad is veel te subtiel om in die val te lopen. Hoewel dit tot op zekere hoogte wel degelijk een politieke roman is, omzeilt ze alle clichés die op de loer liggen. VPRO-gids
“een baanbrekende boek dat de meesterwerken van Orhan Pamuk in herinnering roept. Een boek dat je leven verrijkt. ” - De Limburger Courant
'Schijnbaar moeiteloos vloeide er een pracht van een historische roman uit haar pen.'- De Morgen
'Een talentvol schrijver.' - The Observer