Vals beeld - cover
Vals beeld - achterkant

Vals beeld

Auteur: Elvin Post
Vals beeld - cover
Vals beeld - achterkant
Vincent Bloom en Elijah Fish hebben zes jaar lang de mondiale kunstwereld voor de gek gehouden door vervalsingen als nieuw ontdekte meesterwerken op de markt te brengen, van grootheden als Picasso, Giacometti, Matisse, Degas en Chagall. Alle grote veilinghuizen trapten erin. Totdat Bloom en Fish door stomme pech de gevangenis in draaiden. Zeven jaar later komen ze vrij. De Boston Red Sox staan op het punt om voor het eerst sinds 86 jaar de World Series te winnen en de stad is in rep en roer. Dan wordt Fish door Bloom benaderd met het voorstel om een grote hoeveelheid schilderijen te roven uit het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston, waaronder Rembrandts Christus in de storm op het meer van Galilea en Vermeers Het concert. Een krankzinnig plan. Of niet? Bij Interpol staan ruim 14.000 gestolen grote kunstwerken geregistreerd. Volgens The Art Loss Register gaat het onder meer om 47 werken van Degas, 54 van Rodin, 142 van Rembrandt, 355 van Picasso, 271 van Miró en 250 van Chagall. Schilderijen van Picasso, Giacometti en Matisse en vele anderen werden succesvol vervalst met behulp van spotgoedkope verf, K-Y-gel, koffie, tuinaarde en stofzuigerstof. Deze vervalsingen werden geveild bij vooraanstaande veilinghuizen. In Caracas, Venezuela werd een valse Matisse, Odalisk in rode broek, ontdekt. Het valse schilderij hing lange tijd minstens twee jaar in het museum. Bezoekers noch personeel merkten het op. De vervalsing werd pas ontdekt toen iemand in de VS het origineel probeerde te verkopen. Het is zeer waarschijnlijk dat in allerlei musea over de hele wereld valse schilderijen hangen.
Lees meer >
Over de auteur

Elvin Post

Elvin Post

Elvin Post won met zijn debuut Groene vrijdag (2004) direct de Gouden Strop. Het was het veelbelovende begin van een rijk oeuvre, met als recentste thrillers De cursus en Breek punt. Hij oogstte de afgelopen jaren ook succes met zijn youngadultboeken. Het werk van Post is uitgegeven in het Duits, Frans, Spaans, Turks, Hebreeuws, Arabisch en Indonesisch.

www.elvinpost.com

Meer boeken van deze auteur
8,99

Je bestelt en rekent af bij:

  • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
  • Veilig winkelen, bestellen en betalen
  • Regelmatig gratis e-books
Bindwijze
Ebook
Op voorraad
  • Gratis verzending vanaf €19,95
  • Op werkdagen voor 20.00 besteld, binnen 48 uur in huis (NL)
  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789041420008

Je bestelt en rekent af bij:

  • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
  • Veilig winkelen, bestellen en betalen
  • Regelmatig gratis e-books

Thuiswinkel waarborg

Onze veilige betaalmethoden:
  • Ideal
  • Mastercard
  • VISA
  • Bancontact
Bekijk de inhoud van dit boek ➔
Vincent Bloom en Elijah Fish hebben zes jaar lang de mondiale kunstwereld voor de gek gehouden door vervalsingen als nieuw ontdekte meesterwerken op de markt te brengen, van grootheden als Picasso, Giacometti, Matisse, Degas en Chagall. Alle grote veilinghuizen trapten erin. Totdat Bloom en Fish door stomme pech de gevangenis in draaiden. Zeven jaar later komen ze vrij. De Boston Red Sox staan op het punt om voor het eerst sinds 86 jaar de World Series te winnen en de stad is in rep en roer. Dan wordt Fish door Bloom benaderd met het voorstel om een grote hoeveelheid schilderijen te roven uit het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston, waaronder Rembrandts Christus in de storm op het meer van Galilea en Vermeers Het concert. Een krankzinnig plan. Of niet? Bij Interpol staan ruim 14.000 gestolen grote kunstwerken geregistreerd. Volgens The Art Loss Register gaat het onder meer om 47 werken van Degas, 54 van Rodin, 142 van Rembrandt, 355 van Picasso, 271 van Miró en 250 van Chagall. Schilderijen van Picasso, Giacometti en Matisse en vele anderen werden succesvol vervalst met behulp van spotgoedkope verf, K-Y-gel, koffie, tuinaarde en stofzuigerstof. Deze vervalsingen werden geveild bij vooraanstaande veilinghuizen. In Caracas, Venezuela werd een valse Matisse, Odalisk in rode broek, ontdekt. Het valse schilderij hing lange tijd minstens twee jaar in het museum. Bezoekers noch personeel merkten het op. De vervalsing werd pas ontdekt toen iemand in de VS het origineel probeerde te verkopen. Het is zeer waarschijnlijk dat in allerlei musea over de hele wereld valse schilderijen hangen.