Onder stroom

geschiedenis van de elektronische muziek in Nederland

Onder stroom - cover
In Onder stroom schetst Jacqueline Oskamp de geschiedenis van de elektronische muziek in Nederland. Terwijl vanaf 1950 in Frankrijk en Duitsland dictatoriale persoonlijkheden aan het werk zijn, zoals Pierre Boulez in Parijs en Karlheinz Stockhausen in Keulen, treffen we in Nederland een anarchistisch rommeltje aan van professionele en privéstudios bevolkt door een handvol flamboyante talenten.Een utopisch geloof in de techniek kleurt de opkomst van de elektronische muziek. Experimentele componisten herkennen in die techniek het perfecte instrument om het naoorlogse levensgevoel uit te drukken: rationeel en boordevol letterlijk ongehoorde mogelijkheden.
Lees meer >
Over de auteur

Jacqueline Oskamp

Jacqueline Oskamp

Jacqueline Oskamp (1964) studeerde politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Als recensent en journalist was ze jarenlang verbonden aan onder andere De Groene Amsterdammer, de Volkskrant en Vrij Nederland. Ze publiceerde meerdere boeken over Nederlandse muziek. In 2025 krijgt ze de Theo Bruins Prijs uitgereikt voor haar verdiensten voor de Nederlandse muziek.

Meer boeken van deze auteur
4,99 9,99

Je bespaart 56%

Je bestelt en rekent af bij:

  • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
  • Veilig winkelen, bestellen en betalen
  • Regelmatig gratis e-books
Bindwijze
Ebook
Paperback
4,99 9,99

Je bespaart 50%

Direct bestellen ➔
Op voorraad
  • Gratis verzending vanaf €19,95!
  • Op werkdagen voor 20.00 besteld, binnen 48 uur in huis (NL)
  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789026324321

Je bestelt en rekent af bij:

  • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
  • Veilig winkelen, bestellen en betalen
  • Regelmatig gratis e-books

Thuiswinkel waarborg

Onze veilige betaalmethoden:
  • Ideal
  • Mastercard
  • VISA
  • Bancontact
Bekijk de inhoud van dit boek ➔
In Onder stroom schetst Jacqueline Oskamp de geschiedenis van de elektronische muziek in Nederland. Terwijl vanaf 1950 in Frankrijk en Duitsland dictatoriale persoonlijkheden aan het werk zijn, zoals Pierre Boulez in Parijs en Karlheinz Stockhausen in Keulen, treffen we in Nederland een anarchistisch rommeltje aan van professionele en privéstudios bevolkt door een handvol flamboyante talenten.Een utopisch geloof in de techniek kleurt de opkomst van de elektronische muziek. Experimentele componisten herkennen in die techniek het perfecte instrument om het naoorlogse levensgevoel uit te drukken: rationeel en boordevol letterlijk ongehoorde mogelijkheden.