Louis Andriessen (1939-2021) geldt als Nederlandse bekendste en radicaalste componisten. Met het verpletterende stuk De Staat (1976) schreef hij geschiedenis. Ook andere grote werken als De Materie en La Commedia gingen de hele wereld over.
Andriessen wordt als nakomertje geboren in een gerenommeerde familie van musici. Dankzij de reputatie van zijn vader Hendrik rolt overal de rode loper voor hem uit. Hij is een typisch kind van de jaren zestig: tégen de oorlog in Vietnam, vóór toegankelijke kunst, antiautoritair, vóór de vrije liefde. Cultureel Nederland leert Louis Andriessen kennen als een slimme, geestige man, die nooit om een oneliner verlegen zit.
Achter die bravoure gaat een complexe persoonlijkheid schuil. Tijdens de roemruchte Aktie Notenkraker in 1969 in het Concertgebouw houdt Andriessen zich gedeisd op het balkon. Hij heeft een grote behoefte aan harmonie, maar creëert vaak zelf conflictueuze situaties.
Jacqueline Oskamp kreeg toegang tot Andriessens privéarchief, dat onder meer honderden ongepubliceerde brieven omvat. Zij schreef een pakkende biografie waarin ze onvermoede kanten van de componist belicht.
Over Een behoorlijk kabaal:
'Een goed gedocumenteerd, helder boek over Nederlandse componisten en hun rol in de samenleving.' - de Volkskrant
Louis Andriessen (1939-2021) geldt als Nederlandse bekendste en radicaalste componisten. Met het verpletterende stuk De Staat (1976) schreef hij geschiedenis. Ook andere grote werken als De Materie en La Commedia gingen de hele wereld over.
Andriessen wordt als nakomertje geboren in een gerenommeerde familie van musici. Dankzij de reputatie van zijn vader Hendrik rolt overal de rode loper voor hem uit. Hij is een typisch kind van de jaren zestig: tégen de oorlog in Vietnam, vóór toegankelijke kunst, antiautoritair, vóór de vrije liefde. Cultureel Nederland leert Louis Andriessen kennen als een slimme, geestige man, die nooit om een oneliner verlegen zit.
Achter die bravoure gaat een complexe persoonlijkheid schuil. Tijdens de roemruchte Aktie Notenkraker in 1969 in het Concertgebouw houdt Andriessen zich gedeisd op het balkon. Hij heeft een grote behoefte aan harmonie, maar creëert vaak zelf conflictueuze situaties.
Jacqueline Oskamp kreeg toegang tot Andriessens privéarchief, dat onder meer honderden ongepubliceerde brieven omvat. Zij schreef een pakkende biografie waarin ze onvermoede kanten van de componist belicht.
Over Een behoorlijk kabaal:
'Een goed gedocumenteerd, helder boek over Nederlandse componisten en hun rol in de samenleving.' - de Volkskrant