Vrijmoedige vrouwen op de fiets

In Eeuw in versnelling schetst Marian Rijk aan de hand van de geschiedenis van het familiebedrijf Gazelle hoe de fiets voor een maatschappelijke revolutie in Nederland zorgde. Wat weinig mensen weten is dat de fiets een grote rol gespeeld heeft in de vrouwenemancipatie.

Wist je dat?

  • In 1893 zijn er in Rotterdam twee getrouwde dames en twee jonge meisjes die oefenen in het wielrijden. Een jaar later telt Rotterdam al achttien fietsende dames, en het aantal vrouwen op een rijwiel neemt toe.
  • Vrouwen gaan in het laatste decennium van de negentiende eeuw steeds vaker alleen en onbegeleid uit rijden. Dat is bijzonder, want in hun eentje wandelende dames bestaan niet, maar zelfstandig fietsende vrouwen wel. De tochtjes dragen bij aan de autonomie van de vrouw: de wielrijdster leert zelf te bepalen welke kant ze op wil. En dat sluit precies aan bij de essentie van de emancipatiebeweging.
  • Rond de eeuwwisseling neemt de rijwielhandelaar de fietsende vrouw als doelgroep steeds serieuzer. Er verschijnen typische damesfietsen met onder meer zwanenhalsframes en gewervelde of dubbele frames voor een lagere en ruimere instap, zodat er ook met een rok gefietst kan worden.

 

 

 

 

 

Wil je meer lezen over vrouwenemancipatie en de rol die de fiets hierin heeft gespeeld? Ga naar Eeuw in versnellingEen leesfragment vind je hier.